20.4. Einführung
Seminartexte: Christopher Philips, „The Judgement Seat of
Photograpy“, in: October No. 22, Fall 1982, wiederabgedruckt in: Annette
Michelson, Rosalind Krauss, Douglas Crimp, Joan Copjec (Hrsg.): October. The
First Decade. 1976-1986, Cambridge, MA und London (MIT) 1987, S.
257-293.
Roland Barthes: „Die große Familie der
Menschen“, aus ders.: Mythen des Alltags, Frankfurt a.M.: Suhrkamp 1974,
S. 16-19. 11=BLNM1015
Jonathan Green, American Photography. A critical history
1945 to the present. New York 1984, Kapitel 2. 11=JZGV 30
Wichtige Buchpublikationen, bzw.
Ausstellungskataloge:
Edward Steichen (Hrsg.): The family of man: the greatest
photographic exhibition of all time ; 503 pictures from 68 countries/ created by
Edward Steichen for the Museum of Modern Art New York: Maco Magazine
Corporation, 1955. 07=JZIF56+1
weiterführende Literatur
John Szarkowski, „The family of man. History of the
1955 photography show curated by E. Steichen at MoMa“, in: Studies in
Modern Art, No. 4, 1994, S. 12-37.
4.5. „Kunstfotografie“ der 50er Jahre:
Minor White, Harry Callahan, Aaron Siskind, Ansel Adams. 1952: Die Gründung
von Aperture.
Seminartexte:
Minor White, „Was ist Fotografie?“ (1950), in
Wolfgang Kemp (Hrsg.). Theorie der Fotografie III, 1945-1980, München:
Schirmer und Mosel 1983, S. 64-66. 10=JZG89
Lawrence Jasud, „Reading Minor White: the sound of one
hand clapping“, in: History of Photography, Vol. 16 Summer 1992, S. 173-4.
11=34Z132
Aaron Siskind, „Das Drama der Objekte“ (1945),
in: Wolfgang Kemp (Hrsg.). Theorie der Fotografie III, 1945-1980, München:
Schirmer und Mosel 1983, S. 52-55. 10=JZG89
John Pultz, „Harry Callahan: the creation and
representation of an integrated life“, in: History of Photography, Vol.
15, Herbst 1991, S. 222-227. 11=34Z132
Clement Greenberg, „Das Glasauge der Kamera“
(1946), in: ders. Die Essenz der Moderne. Ausgewählte Essays und Kritiken.
Amsterdam/Dresden; Verlag der Kunst 1994, S. 107-113.
11=JXLG1190
Ansel Adams, „Ein persönliches Credo“, in:
Wolfgang Kemp (Hrsg.). Theorie der Fotografie III, 1945-1980, München:
Schirmer und Mosel 1983, S. 40-47. 10=JZG89
Jonathan Green, American Photography. A critical history
1945 to the present. New York 1984, Kapitel 1, 3 und 4. 11=JZGV 30
wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge Aaron Siskind: Pleasures and Terrors. Hrsg. von Carl
Chiarenza. Boston (Little, Brown and Company) 1982.
11=JZJS171+1
Minor White,: The Eye that shapes Hrsg. von Peter C.
Bunnell. The Art Museum, Princeton University in association with Little, Brown
and Company. Boston. 1989. JZJW1203+1
Ansel Adams: Das Positiv als photographisches Bild.
München: Christian, 1984. 41=ZUE1168+1
Ansel Adams: Die Kamera. München: Christian-Verl.,
1982. 41=ZUG1150
Ansel Adams: Das Negativ. München: Christian-Verl.,
1982. 41=ZUF1587
weiterführende Literatur:
Afterimage, Vol. 6, No. 8, März 1979, Themenheft:
„Inside: ‚Aperture‘ in the 50s“
11=34Z127
Aperture, No. 95, Sommer 1984, Themenheft „Minor
White: A Living Remembrance“. 11=34Z264
Minor White: The new zone system manual. Dobbs Ferry, N.Y.:
Morgan Press, 1978. 41=ZUE148
Anne Hammond, „Ansel Adams and objectivism: making a
photograph with Group f/64“, in: History of photography, Vol. 22, No. 2,
Sommer 1998, S. 169-178. 11=34Z132
Steve Newman, „The zone system revisited. Principles
of Ansel Adams‘ zonal system“, in: British Journal of Photography,
Vol. 142, 1995, S. 26/27. 11=34Z137.
11.5. Straßenfotografie der 50er Jahre: Robert Frank und die New York School: William Klein, Lisette Model. Seminartexte:
Marguerite Welch, „After Evans and before Frank: the
New York school of photography“, in: Afterimage, Vol. 14, Sommer 1986, S.
14-16. 11=34Z127.
Ginger Danto, „William Klein: The thick of the crowd,
in: Art News, Vol. 92, März 1993, S. 78-83.
Robert Frank, „American Visions (Interview mit Brian
Wallis), in: Art in America, Vol. 84, März 1996, S. 74-79.
Ann Sass, „Robert Frank and the filmic
photograph“, in: History of Photography, Vol. 22, No. 3, Herbst 1998, S.
247-253. 11=34Z132
Martin Schaub, „Robert Frank: Odyssee im
Weltinnenraum“, in: Camera Austria, No. 53, 1995, S. 62-70.
11=34Z290
Jonathan Green, American Photography. A critical history
1945 to the present. New York 1984, Kapitel 5. 11=JZGV
30
Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge Robert Frank: The Americans 1959, Vorwort von Jack Kerouac.
New York: Grove Press 1959. Neuauflage 1986 11 JZIH374+1
William Klein: Photographs etc. : New York and Rome, also
Moscow and Tokyo als elsewhere. Millerton, N.Y. : Aperture, 1981 11
JZJK73
Lisette Model. Millerton, N.Y.: Aperture, 1979. 06
JZJM77
18.5. 1962: John Szarkowski wird Direktor der Abteilung
für Fotografie am MOMA; Zwischen Straßen- und
„Kunst“-Fotografie: Garry Winogrand, Lee
Friedlander
Seminartexte: Garry Winogrand, „Monkeys make the problem more
difficult. A collective Interview with Garry Winogrand“, in: Image, Vol.
15, No. 2, Juli 1972. FL
John Szarkowski, „The work of Garry Winogrand“,
in: ders. (Hrsg.): Garry Winogrand. Figments from the real World. New York: MOMA
1988, S. 11-42. 11=JZJW1889
Jonathan Green, American Photography. A critical history
1945 to the present. New York 1984, Kapitel 6 und 7. 11=JZGV30.
Wichtige Buchpublikationen, bzw.
Ausstellungskataloge:
John Szarkowski (Hrsg.): The Photographer's Eye. New York
MOMA 1966 11=JZI1665
John Szarkowski (Hrsg.): Mirrors and Windows: American
photography since 1960. New York 1978 10=JZGV1986
John Szarkowski (Hrsg.): Garry Winogrand. Figments from the
real World. New York: MOMA 1988. 11=JZJW 1889.
weiterführende Texte:
James Hungunin, „Out on the streets anything can
happen“, in: Afterimage, Vol. 9, No. 9, 1979, S. 12-15.
3 Essays von Jeffrey Fraenkel, Fran Leibowitz und Ben
Lifson, aus: Garry Winogrand. The man in the crowd. San Francisco 1999. 11=JZJW
2055
ACHTUNG! Am 8.6. hält Markus Schaden (Köln) an
der Uni/GHS Essen einen Gastvortrag zum Thema „Geschichte des
amerikanischen Fotobuchs ab 1930“. Genauer Termin und Ort werden noch
bekanntgegeben.
Seminartexte:
Alan Trachtenberg. Reading American Photographs. Images as
History. Mathew Brady to Walker Evans. New York: Hill Wang 1996, Kapitel 5:
„A Book nearly anonymous“. 11=JZGP1010
Christine Heiß, „Amerika in der Depressionszeit.
Dokumentarphotographie im Auftrag der Regierung“, in: Walker Evans.
Amerika. Bilder aus den Jahren der Depression. Hrsg. von Michael Brix und Birgit
Mayer. München (Schirmer und Mosel) 1990, S. 13-22.
11=JZJE1211+1
Jonathan Green, American Photography. A critical history
1945 to the present. New York 1984, Kapitel 5. 11=JZGV30.
Wichtige Buchpublikationen, bzw.
Ausstellungskataloge:
Walker Evans/James Agee: Let us now praise famous man.
Boston [Mass.] : Houghton Mifflin Co., 1941. Wiedererschienen
1960
Walker Evans: American Photographs 1938, wiedererschienen
1962. 50th-anniversary ed.. - New York, N.Y. : Museum of Modern Art, 1988. 10 =
JZJE1114.
Walker Evans, Many are called. Boston: Houghton Mifflin Co.,
1966. 06=JZJE169
Edward Steichen (Hrsg.), The bitter years: 1935-1941; rural
America as seen by the photographers of the Farm Security Administration. New
York, Museum of Modern Art; distributed by Doubleday, Garden City, N.Y. [1962]
06=JZIH2705
weiterführende Literatur:
Tod Papageorge. Walker Evans and Robert Frank: an essay on
influence. New Haven, Conn 1981. 10 = JZJE71
Margaret Olin, „It is not going to be easy to look
into their eyes: privilege of perception in Let us now praise famous men“,
in: Art History, Vol. 14, 1991, S. 92-115.
Judith Keller, „Walker Evans and Many are
called: shooting blind“, in: History of photography, Vol. 17, Sommer
1993, S. 152-165. 11=34Z132
Lew Andrews, „Walker Evans‘ American
photographs: the sequential arrangement“, in: History of Photography, Vol.
18 1994, S. 264-271. 11=34Z132
John Tagg, „The currency of the photograph: New deal
reformism and documentary rhetoric“, in: ders. The Burden of
Representation: Essays on Photographies and Histories. Basingstoke u.a.:
MacMillan 1988, Chapter 6. 11=JZH2496
27.5. Besuch der Ausstellung „Garry Winogrand:
Women are beautiful“ in der Galerie Zander, Berliner Platz 1, 50968
Köln, Treffen: 10 Uhr!!! Teilnahme ist
Pflicht.
1.6. entfällt wegen Feiertag 8.6. Dokumentarfotografie der 60er: Danny Lyon,
Bruce Davidson.
Seminartexte:
Danny Lyon, Into the abyss (Interview), in: Aperture, No.
133, Fall 1993, S. 74-77. 11=34Z264
Bruce Davidson, „My philosophy [Interview mit Alberta
Gnugnoli]“, in: British Journal of Photography, Vol. 132, 15. März
1985, S. 306/307. 11=34Z137
Patricia Tom, „Bad boys: Bruce Davidson’s gangs
photographs and outlaw masculinity“, in: Art Journal, Vol. 56, Sommer
1997, S. 69-74. FL
Jonathan Green, American Photography. A critical history
1945 to the present. New York 1984, Kapitel 8. 11=JZGV30.
Wichtige Buchpublikationen, bzw.
Ausstellungskataloge:
Bruce Davidson. East 100th Street, 2. Print.
Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press 1971.
Bruce Davidson. Brooklyn Gang. Santa Fee 1998.
11=JZJD1630
Danny Lyon. Conversations with the dead. New York: Holt,
Rinehart and Winston 1971. 10=JZIH1343
Danny Lyon. Memories of the southern civil rights movement.
Chapel Hill: Univ. of North Carolina Press. 1992. 11=JZIH3257-2
15.6. Randgruppen: Larry Clark, Diane Arbus. Seminartexte:
Larry Clark, Interview (with Michelle Bogre), in: American
Photographer, Vol. 17, 1986, S. 68-75. 11=34Z457
Diane Arbus, in: dies., Diane Arbus. Eine Monographie,
Frankfurt a.M.: 2001, 1994, S. 1-15. 10 JZJA1499(4)
Jonathan Green, American Photography. A critical history
1945 to the present. New York 1984, Kapitel 8. 11=JZGV30
Philipp, Claudia Gabriele, „Augen-Blicke“.
Bilder von Diane Arbus, in: Fotogeschichte, H. 18, 1985, S. 29-52
11=34Z267
Carol M. Armstrong, „Biology, destiny, photography:
difference according to Diane Arbus“, in: October, No. 66, Frühjahr
1993, S. 28-54.
Wichtige Buchpublikationen, bzw.
Ausstellungskataloge:
Larry Clark. Tulsa. New York : [Selbstverl.] 1971.
06=JZIH308
Larry Clark. Teenage lust Meriden, Conn., 1983.
06=JZIH293
Diane Arbus. New York: Aperture, 1972.
11=JZJA15
weiterführende Literatur:
Ariella Budick, „Factory seconds: Diane Arbus and the
imperfections in mass culture“, in: Art Criticism, Vol. 12, No. 2, 1997,
S. 50-70.
22.6. entfällt wegen Feiertag 23.6. 19 Uhr: Besuch der fotografischen Sammlung des
Museums Folkwang, Betrachtung von Originalen (Leitung: Benjamin Rinner).
Teilnahme ist Pflicht.
29.6. 1976: Mit William Egglestons Ausstellung The
Guide im MOMA zieht die Farbfotografie ins Museum ein; Stephen Shore, Joel
Meyerowitz.
Seminartexte: Max Kozloff, „How to mystify color photography“,
in: Artforum, Vol. 15, No. 3, November 1976, S. 50-52.
11=34Z179
William Eggleston, „Afterword“, in ders.: The
democratic forest. London: Secker and Warburg 1989, S.
171-173.
William Eggleston, Interview mit Mark Holborn, Beilage der
Paperback-Ausgabe von Ancient & Modern, Museum Folkwang
1992.
Mark Holborn, „William Eggleston: democracy and
chaos“, in: Artforum, Vol. 26, Sommer 1988, S. 88-95.
11=34Z179
Stephen Shore, „Afterword“, in: ders. Uncommon
Places, New York: Aperture 1982, S. 63. 10 JZJS202 / 11
JZJS202+1
Thomas Weski, „Expeditionen in erforschte
Gebiete“, in: Stephen Shore. Fotografien 1973-1993, München et al.:
Schirmer und Mosel 1994, S. 22-26. 11=JZJS 2576
Joel Meyerowitz, (Interview), in: ders., Creating a sense of
place. Washington: Smithsonian 1990, S. 5-21. 10 JZJM1449.
Jonathan Green, American Photography. A critical history
1945 to the present. New York 1984, Kapitel 12.
11=JZGV30.
Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge: William Eggleston: William Eggleston’s guide, New York, MOMA 1976. 07 JZJE1059 William Eggleston: ancient and modern : [this publication
was originated on the occasion of the exhibition at Barbican Art Gallery,
London, February, 1992] / Introd. by Mark Holborn New York : Random House, 1992
11=JZJE1520
William Eggleston: The democratic forest. 1. US ed. New York
[u.a.] : Doubleday, 1989. 1
JZJE1538+1
weiterführende Literatur: Ariane Isler-de-Jongh, „The origins of colour
photography: scientific, technical and artistic interactions“, in: History
of Photography, Vol. 18, Sommer 1994, S. 111-119. 11=34Z132
„Dye Transfer“, in: Robert Knodt und Klaus
Pollmeier: Verfahren der Fotografie. Essen: Museum Folkwang 1999, S. 81.
41=ZUC1095(2)
4.7. 20 Uhr im KKC: Filme von Robert Frank und Larry
Clark. Teilnahme ist Pflicht.
Jan-Christopher Horak, „Daddy looking for the truth,
or authorial power and despair: the films of Robert Frank“, in:
Afterimage, Vol. 16, April 1989, S. 8-12. 11=34Z127
6.7. Neue „Privatheit“: Nan Goldin, Mark Morrisroe Seminartexte:
Peter Schjeldal, „The goldine age/Das goldine
Zeitalter“, in: Camera Austria, No. 50, 1995, S. 25-30.
11=34Z290.
Nan Goldin, „Nan Goldin’s Ballad of sexual
dependency: interview with Mark Holborn“, in: Aperture, No. 103, Sommer
1986, S. 38-47. 11=34Z264
James Crump, „Quasi-documentary: evolution of a
photographic style“, in: New Art Examiner, 23.März 1996, S. 22-28.
Wichtige Buchpublikationen, bzw.
Ausstellungskataloge:
Gundlach, F. C. [Hrsg.]: Emotions & relations : Nan
Goldin, David Armstrong, Mark Morrisroe, Jack Pierson, Philip-Lorca diCorcia ;
[anläßlich der Ausstellung Emotions & Relations - Nan Goldin,
David Armstrong , Mark Morrisroe, Jack Pierson, Philip-Lorca diCorcia ;
Hamburger Kunsthalle, 27.3. - ... / Curator F. C. Gundlach Köln [u.a.] :
Taschen, 1998. 11=JZIF2569
13.7. Abschlußsitzung |