Druckversion
 
20.4. Einführung


  1. Zur Geschichte des MoMA und der Museualisierung der Fotografie; 1955: Edward Steichen’s The Family of Man

Seminartexte:

Christopher Philips, „The Judgement Seat of Photograpy“, in: October No. 22, Fall 1982, wiederabgedruckt in: Annette Michelson, Rosalind Krauss, Douglas Crimp, Joan Copjec (Hrsg.): October. The First Decade. 1976-1986, Cambridge, MA und London (MIT) 1987, S. 257-293.

Roland Barthes: „Die große Familie der Menschen“, aus ders.: Mythen des Alltags, Frankfurt a.M.: Suhrkamp 1974, S. 16-19. 11=BLNM1015

Jonathan Green, American Photography. A critical history 1945 to the present. New York 1984, Kapitel 2. 11=JZGV 30


Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge:

Edward Steichen (Hrsg.): The family of man: the greatest photographic exhibition of all time ; 503 pictures from 68 countries/ created by Edward Steichen for the Museum of Modern Art New York: Maco Magazine Corporation, 1955. 07=JZIF56+1


weiterführende Literatur


John Szarkowski, „The family of man. History of the 1955 photography show curated by E. Steichen at MoMa“, in: Studies in Modern Art, No. 4, 1994, S. 12-37.


4.5. „Kunstfotografie“ der 50er Jahre: Minor White, Harry Callahan, Aaron Siskind, Ansel Adams. 1952: Die Gründung von Aperture.

Seminartexte:

Minor White, „Was ist Fotografie?“ (1950), in Wolfgang Kemp (Hrsg.). Theorie der Fotografie III, 1945-1980, München: Schirmer und Mosel 1983, S. 64-66. 10=JZG89

Lawrence Jasud, „Reading Minor White: the sound of one hand clapping“, in: History of Photography, Vol. 16 Summer 1992, S. 173-4. 11=34Z132

Aaron Siskind, „Das Drama der Objekte“ (1945), in: Wolfgang Kemp (Hrsg.). Theorie der Fotografie III, 1945-1980, München: Schirmer und Mosel 1983, S. 52-55. 10=JZG89

John Pultz, „Harry Callahan: the creation and representation of an integrated life“, in: History of Photography, Vol. 15, Herbst 1991, S. 222-227. 11=34Z132

Clement Greenberg, „Das Glasauge der Kamera“ (1946), in: ders. Die Essenz der Moderne. Ausgewählte Essays und Kritiken. Amsterdam/Dresden; Verlag der Kunst 1994, S. 107-113. 11=JXLG1190

Ansel Adams, „Ein persönliches Credo“, in: Wolfgang Kemp (Hrsg.). Theorie der Fotografie III, 1945-1980, München: Schirmer und Mosel 1983, S. 40-47. 10=JZG89

Jonathan Green, American Photography. A critical history 1945 to the present. New York 1984, Kapitel 1, 3 und 4. 11=JZGV 30

wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge

Aaron Siskind: Pleasures and Terrors. Hrsg. von Carl Chiarenza. Boston (Little, Brown and Company) 1982. 11=JZJS171+1

Minor White,: The Eye that shapes Hrsg. von Peter C. Bunnell. The Art Museum, Princeton University in association with Little, Brown and Company. Boston. 1989. JZJW1203+1

Ansel Adams: Das Positiv als photographisches Bild. München: Christian, 1984. 41=ZUE1168+1

Ansel Adams: Die Kamera. München: Christian-Verl., 1982. 41=ZUG1150

Ansel Adams: Das Negativ. München: Christian-Verl., 1982. 41=ZUF1587

weiterführende Literatur:

Afterimage, Vol. 6, No. 8, März 1979, Themenheft: „Inside: ‚Aperture‘ in the 50s“ 11=34Z127

Aperture, No. 95, Sommer 1984, Themenheft „Minor White: A Living Remembrance“. 11=34Z264

Minor White: The new zone system manual. Dobbs Ferry, N.Y.: Morgan Press, 1978. 41=ZUE148

Anne Hammond, „Ansel Adams and objectivism: making a photograph with Group f/64“, in: History of photography, Vol. 22, No. 2, Sommer 1998, S. 169-178. 11=34Z132

Steve Newman, „The zone system revisited. Principles of Ansel Adams‘ zonal system“, in: British Journal of Photography, Vol. 142, 1995, S. 26/27. 11=34Z137.





11.5. Straßenfotografie der 50er Jahre: Robert Frank und die New York School: William Klein, Lisette Model.

Seminartexte:

Marguerite Welch, „After Evans and before Frank: the New York school of photography“, in: Afterimage, Vol. 14, Sommer 1986, S. 14-16. 11=34Z127.

Ginger Danto, „William Klein: The thick of the crowd, in: Art News, Vol. 92, März 1993, S. 78-83.

Robert Frank, „American Visions (Interview mit Brian Wallis), in: Art in America, Vol. 84, März 1996, S. 74-79.

Ann Sass, „Robert Frank and the filmic photograph“, in: History of Photography, Vol. 22, No. 3, Herbst 1998, S. 247-253. 11=34Z132

Martin Schaub, „Robert Frank: Odyssee im Weltinnenraum“, in: Camera Austria, No. 53, 1995, S. 62-70. 11=34Z290

Jonathan Green, American Photography. A critical history 1945 to the present. New York 1984, Kapitel 5. 11=JZGV 30

Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge

Robert Frank: The Americans 1959, Vorwort von Jack Kerouac. New York: Grove Press 1959. Neuauflage 1986 11 JZIH374+1

William Klein: Photographs etc. : New York and Rome, also Moscow and Tokyo als elsewhere. Millerton, N.Y. : Aperture, 1981 11 JZJK73

Lisette Model. Millerton, N.Y.: Aperture, 1979. 06 JZJM77


18.5. 1962: John Szarkowski wird Direktor der Abteilung für Fotografie am MOMA; Zwischen Straßen- und „Kunst“-Fotografie: Garry Winogrand, Lee Friedlander

Seminartexte:

Garry Winogrand, „Monkeys make the problem more difficult. A collective Interview with Garry Winogrand“, in: Image, Vol. 15, No. 2, Juli 1972. FL

John Szarkowski, „The work of Garry Winogrand“, in: ders. (Hrsg.): Garry Winogrand. Figments from the real World. New York: MOMA 1988, S. 11-42. 11=JZJW1889

Jonathan Green, American Photography. A critical history 1945 to the present. New York 1984, Kapitel 6 und 7. 11=JZGV30.

Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge:

John Szarkowski (Hrsg.): The Photographer's Eye. New York MOMA 1966 11=JZI1665

John Szarkowski (Hrsg.): Mirrors and Windows: American photography since 1960. New York 1978 10=JZGV1986

John Szarkowski (Hrsg.): Garry Winogrand. Figments from the real World. New York: MOMA 1988. 11=JZJW 1889.

weiterführende Texte:

James Hungunin, „Out on the streets anything can happen“, in: Afterimage, Vol. 9, No. 9, 1979, S. 12-15.

3 Essays von Jeffrey Fraenkel, Fran Leibowitz und Ben Lifson, aus: Garry Winogrand. The man in the crowd. San Francisco 1999. 11=JZJW 2055



  1. Walker Evans‘ Wiederentdeckung in den 60ern

ACHTUNG! Am 8.6. hält Markus Schaden (Köln) an der Uni/GHS Essen einen Gastvortrag zum Thema „Geschichte des amerikanischen Fotobuchs ab 1930“. Genauer Termin und Ort werden noch bekanntgegeben.

Seminartexte:

Alan Trachtenberg. Reading American Photographs. Images as History. Mathew Brady to Walker Evans. New York: Hill Wang 1996, Kapitel 5: „A Book nearly anonymous“. 11=JZGP1010

Christine Heiß, „Amerika in der Depressionszeit. Dokumentarphotographie im Auftrag der Regierung“, in: Walker Evans. Amerika. Bilder aus den Jahren der Depression. Hrsg. von Michael Brix und Birgit Mayer. München (Schirmer und Mosel) 1990, S. 13-22. 11=JZJE1211+1

Jonathan Green, American Photography. A critical history 1945 to the present. New York 1984, Kapitel 5. 11=JZGV30.

Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge:

Walker Evans/James Agee: Let us now praise famous man. Boston [Mass.] : Houghton Mifflin Co., 1941. Wiedererschienen 1960

Walker Evans: American Photographs 1938, wiedererschienen 1962. 50th-anniversary ed.. - New York, N.Y. : Museum of Modern Art, 1988. 10 = JZJE1114.

Walker Evans, Many are called. Boston: Houghton Mifflin Co., 1966. 06=JZJE169

Edward Steichen (Hrsg.), The bitter years: 1935-1941; rural America as seen by the photographers of the Farm Security Administration. New York, Museum of Modern Art; distributed by Doubleday, Garden City, N.Y. [1962] 06=JZIH2705

weiterführende Literatur:

Tod Papageorge. Walker Evans and Robert Frank: an essay on influence. New Haven, Conn 1981. 10 = JZJE71

Margaret Olin, „It is not going to be easy to look into their eyes: privilege of perception in Let us now praise famous men“, in: Art History, Vol. 14, 1991, S. 92-115.

Judith Keller, „Walker Evans and Many are called: shooting blind“, in: History of photography, Vol. 17, Sommer 1993, S. 152-165. 11=34Z132

Lew Andrews, „Walker Evans‘ American photographs: the sequential arrangement“, in: History of Photography, Vol. 18 1994, S. 264-271. 11=34Z132

John Tagg, „The currency of the photograph: New deal reformism and documentary rhetoric“, in: ders. The Burden of Representation: Essays on Photographies and Histories. Basingstoke u.a.: MacMillan 1988, Chapter 6. 11=JZH2496


27.5. Besuch der Ausstellung „Garry Winogrand: Women are beautiful“ in der Galerie Zander, Berliner Platz 1, 50968 Köln, Treffen: 10 Uhr!!! Teilnahme ist Pflicht.


1.6. entfällt wegen Feiertag


8.6. Dokumentarfotografie der 60er: Danny Lyon, Bruce Davidson.

Seminartexte:

Danny Lyon, Into the abyss (Interview), in: Aperture, No. 133, Fall 1993, S. 74-77. 11=34Z264

Bruce Davidson, „My philosophy [Interview mit Alberta Gnugnoli]“, in: British Journal of Photography, Vol. 132, 15. März 1985, S. 306/307. 11=34Z137

Patricia Tom, „Bad boys: Bruce Davidson’s gangs photographs and outlaw masculinity“, in: Art Journal, Vol. 56, Sommer 1997, S. 69-74. FL

Jonathan Green, American Photography. A critical history 1945 to the present. New York 1984, Kapitel 8. 11=JZGV30.

Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge:

Bruce Davidson. East 100th Street, 2. Print. Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press 1971.

Bruce Davidson. Brooklyn Gang. Santa Fee 1998. 11=JZJD1630

Danny Lyon. Conversations with the dead. New York: Holt, Rinehart and Winston 1971. 10=JZIH1343

Danny Lyon. Memories of the southern civil rights movement. Chapel Hill: Univ. of North Carolina Press. 1992. 11=JZIH3257-2


15.6. Randgruppen: Larry Clark, Diane Arbus.

Seminartexte:

Larry Clark, Interview (with Michelle Bogre), in: American Photographer, Vol. 17, 1986, S. 68-75. 11=34Z457

Diane Arbus, in: dies., Diane Arbus. Eine Monographie, Frankfurt a.M.: 2001, 1994, S. 1-15. 10 JZJA1499(4)

Jonathan Green, American Photography. A critical history 1945 to the present. New York 1984, Kapitel 8. 11=JZGV30

Philipp, Claudia Gabriele, „Augen-Blicke“. Bilder von Diane Arbus, in: Fotogeschichte, H. 18, 1985, S. 29-52 11=34Z267

Carol M. Armstrong, „Biology, destiny, photography: difference according to Diane Arbus“, in: October, No. 66, Frühjahr 1993, S. 28-54.

Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge:

Larry Clark. Tulsa. New York : [Selbstverl.] 1971. 06=JZIH308

Larry Clark. Teenage lust Meriden, Conn., 1983. 06=JZIH293

Diane Arbus. New York: Aperture, 1972. 11=JZJA15

weiterführende Literatur:

Ariella Budick, „Factory seconds: Diane Arbus and the imperfections in mass culture“, in: Art Criticism, Vol. 12, No. 2, 1997, S. 50-70.


22.6. entfällt wegen Feiertag


23.6. 19 Uhr: Besuch der fotografischen Sammlung des Museums Folkwang, Betrachtung von Originalen (Leitung: Benjamin Rinner). Teilnahme ist Pflicht.




29.6. 1976: Mit William Egglestons Ausstellung The Guide im MOMA zieht die Farbfotografie ins Museum ein; Stephen Shore, Joel Meyerowitz.

Seminartexte:

Max Kozloff, „How to mystify color photography“, in: Artforum, Vol. 15, No. 3, November 1976, S. 50-52. 11=34Z179

William Eggleston, „Afterword“, in ders.: The democratic forest. London: Secker and Warburg 1989, S. 171-173.

William Eggleston, Interview mit Mark Holborn, Beilage der Paperback-Ausgabe von Ancient & Modern, Museum Folkwang 1992.

Mark Holborn, „William Eggleston: democracy and chaos“, in: Artforum, Vol. 26, Sommer 1988, S. 88-95. 11=34Z179

Stephen Shore, „Afterword“, in: ders. Uncommon Places, New York: Aperture 1982, S. 63. 10 JZJS202 / 11 JZJS202+1

Thomas Weski, „Expeditionen in erforschte Gebiete“, in: Stephen Shore. Fotografien 1973-1993, München et al.: Schirmer und Mosel 1994, S. 22-26. 11=JZJS 2576

Joel Meyerowitz, (Interview), in: ders., Creating a sense of place. Washington: Smithsonian 1990, S. 5-21. 10 JZJM1449.

Jonathan Green, American Photography. A critical history 1945 to the present. New York 1984, Kapitel 12. 11=JZGV30.

Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge:

William Eggleston: William Eggleston’s guide, New York, MOMA 1976.
07 JZJE1059

William Eggleston: ancient and modern : [this publication was originated on the occasion of the exhibition at Barbican Art Gallery, London, February, 1992] / Introd. by Mark Holborn New York : Random House, 1992 11=JZJE1520

William Eggleston: The democratic forest. 1. US ed. New York [u.a.] : Doubleday, 1989. 1 JZJE1538+1

weiterführende Literatur:

Ariane Isler-de-Jongh, „The origins of colour photography: scientific, technical and artistic interactions“, in: History of Photography, Vol. 18, Sommer 1994, S. 111-119. 11=34Z132

„Dye Transfer“, in: Robert Knodt und Klaus Pollmeier: Verfahren der Fotografie. Essen: Museum Folkwang 1999, S. 81. 41=ZUC1095(2)


4.7. 20 Uhr im KKC: Filme von Robert Frank und Larry Clark. Teilnahme ist Pflicht.

Jan-Christopher Horak, „Daddy looking for the truth, or authorial power and despair: the films of Robert Frank“, in: Afterimage, Vol. 16, April 1989, S. 8-12. 11=34Z127


6.7. Neue „Privatheit“: Nan Goldin, Mark Morrisroe

Seminartexte:

Peter Schjeldal, „The goldine age/Das goldine Zeitalter“, in: Camera Austria, No. 50, 1995, S. 25-30. 11=34Z290.

Nan Goldin, „Nan Goldin’s Ballad of sexual dependency: interview with Mark Holborn“, in: Aperture, No. 103, Sommer 1986, S. 38-47. 11=34Z264

James Crump, „Quasi-documentary: evolution of a photographic style“, in: New Art Examiner, 23.März 1996, S. 22-28.

Wichtige Buchpublikationen, bzw. Ausstellungskataloge:

Gundlach, F. C. [Hrsg.]: Emotions & relations : Nan Goldin, David Armstrong, Mark Morrisroe, Jack Pierson, Philip-Lorca diCorcia ; [anläßlich der Ausstellung Emotions & Relations - Nan Goldin, David Armstrong , Mark Morrisroe, Jack Pierson, Philip-Lorca diCorcia ; Hamburger Kunsthalle, 27.3. - ... / Curator F. C. Gundlach Köln [u.a.] : Taschen, 1998. 11=JZIF2569


13.7. Abschlußsitzung